Yukarı git


18 Kasım 2017, 04:03:37
Reklamlar  

Gönderen Konu: Jant Seçimi  (Okunma sayısı 21627 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Tuncay N

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 21:37:41
  • İleti: 5387
  • 314 Mesajı Toplam
    406 Kere Beğenildi
Jant Seçimi
« : 29 Şubat 2012, 19:07:54 »

Donanımhaberde ilgili bir konuda Giulietta'sının jantını büyütmek isteyen bir arkadaşa verdiğim cevap. Kısa yazayım derken baya uzatmışım.. Burada da bir kopyası bulunsun, belki işine yarayan olur..


Jant seçiminde gözden geçirmeniz gereken bir sürü kriter var. Bunlar arasında görüntü en son sırada olmalı.


1. Konfor
2. Viraj hakimiyeti
3. Yol okuma
4. Performans
5. Yakıt tasarrufu
6. Kullanım alanı
7. Sağlamlık
8. Ağırlık
9. Dizayn


1. Konfor: Jant ebadı büyüdükçe konforunuz düşecek, Giulietta da diğer alfalar gibi hiç de yumuşak olmayan bir araç. Spor paket alacaksanız zaten setup'ı sert olacaktır, 18 jantla eğer rahatına düşkün bir insansanız zaten rahatsız olacaksınız.


2. Viraj hakimiyeti: Daha büyük jantların genişlikleri de buna göre büyüyor ve lastiklerinizi de buna göre seçiyorsunuz, dolayısıyla virajlardaki hakimiyetiniz artıyor, aracın "dalması" azalıyor, ancak geniş lastiğin karda tutunma sorunu var.


3. Yol okuma: Daha geniş lastik yollardaki pürüzlü yerlerde, düzgün olmayan asfaltlarda aracın yolu "okumasına", yani yoldaki pürüzlere göre nereye yönleneceği konusunda kararsız kalmasına sebep oluyor. Bunu özellikle yüksek hızlarda pürüzlü yerlerde frenlerken direksiyonun kararsızlaşmasından anlayabiliyorsunuz. Bu da güvenlik konusunda çok daha dikkatli olmanızı gerektiriyor. (Aracınızın yay+amortisör setup'ı sertse, bu daha da belli oluyor). Bu basit bir konu değil ve cidden dikkat gerektiriyor, zira yüksek hızlarda (120-140-180-200) ciddi bir durumda sert fren yaptığınızda asfalt bozuksa şeridinizde kalmak için direksiyonu iki elle çok sıkıca tutmazsanız tehlikeli sonuçlar doğabilir.


4. Performans: Daha büyük jantlar haliyle daha küçüklere göre daha ağır oluyor. Bu da performansı olumsuz yönde etkiliyor. Çünkü motorun gücünü aktardığı aksın ucuna bağlı olan jantlar (diskler ve spacer'lar da buna dahil) motor gücünün yere aktarılırken, ucundaki ağır bir metali (jantı) de döndürmek için güç sarfediyor. Jantın merkezindeki ağırlık çok önemli olmasa bile, jant büyüdükçe (lastikten daha ağır olan metal kütlesi aksa bağlanma noktasından uzaklaştıkça) çizgisel hızdan dolayı motorun bu ağırlığı kaldırması daha da zorlaşıyor. Özellikle duran aracı kaldırırken jantın ağırlığını bariz bir şekilde hissedebilirsiniz. Hafif ve ağır jantlar arasındaki performans farkını anlamak zor bir iş değil, 1. viteste gaza bastığınız anda o ağırlığı sanki kendi sırtınızdaymış gibi hissedebiliyorsunuz (8 kilodan 10 kiloya geçtiğinizde bile çok bariz anlayabiliyorsunuz). Motor gücü de bu konuda önemli, örneğin 600 beygirlik bir araçla 120 beygirlik bir araç aynı kefeye konulamaz. Çok güçlü motora sahip bir araç zaten çok hafif jantla patinaja kalacaktır, ancak düşük güçlü bir araç mümkün olduğu kadar hafif jant kullanmalı ki hem performans hem ekonomiden zararı olmasın. Yüksek süratlarde ise bu ağırlık farkını anlamak mümkün değil. "Tork"un tanımını hatırlarsanız ne demek istediğimi anlarsınız.


5. Yakıt tasarrufu: Ağır jantlar, kalkış esnasında daha fazla güç gerektirdiğinden yakıt tüketimine olumsuz etki ediyorlar. Yay tercihiniz de ekonomiye etkili, çünkü akslar tekerleklere 90 derece açı ile bağlanmadıklarında bir güç kaybı söz konusu oluyor. Bu da tüketime yansıyor.


6. Kullanım alanı: Eğer asfaltı düzgün ve özellikle çok dur kalkı olmayan uzun yolda aracınızı kullanacaksanız büyük jantın pek bir sakıncası yok, aksine, çok küçük jantlara göre fren disklerinin daha kolay soğuyacağını düşünüyorum. Ama buna kaçımızın gerçekten ihtiyacı var? Yolları düzgün olmayan ve çok dur kalka girdiğiniz bir yerde büyük jant özellikle tüketim ve konfor açısından iyi olmayacaktır. Bir de aracın sertliğinin (jant büyütmenin) sadece sizin rahatınızla alakalı olmadığını, araca gelen her darbeden yürüyen aksamın ve araç içerisindeki tüm ekipmanların zarar görme ihtimallerinin arttığını unutmamak gerek. Örneğin trim sesleri daha fazla olacak, yürüyen aksam daha çabuk bozulacak, birbirine temas eden tüm parçaların ömrü sarsıntıdan dolayı kısalacaktır.


7. Sağlamlık: En önemli konulardan biri ise sağlamlık.. Jant büyüdükçe lastik yanağınızı küçültmek zorunda kalacaksınız, bu da yolda karşılaşabileceğiniz sert bir şekilde çukura girme gibi durumlarda lastiğin absorbe edebileceği enerjiyi aştığı durumda bu darbeyi jant ile absorbe etme gereği duyacaksınız. Böyle bir durumda jantınız doğru materyalden, doğru yöntemlerle işlenilmemişse kırılabilir, kötü bir şekilde eğilebilir ve bu da can ve mal güvenliği açısından kritik bir durum. Burada iyi markanın ve replika ürün almamanın önemi ortaya çıkıyor. Kırık bir jant çok da ciddi olmayan bir durumu ölümcül hale getirebilir.


8. Ağırlık: Jantın büyük olması genellikle daha ağır olması demektir, ancak bazı markalar farklı materyallerden jantlar üreterek bu sorunu kısmen gideriyorlar. Tabii bunun da handikapları var.. Örneğin Çelik-magnezyum alaşımlı jantlara göre karbon alaşımlı jantlar daha hafif oluyor, ama basma mukavemetleri düşük olduğu için darbelerde kırılma ihtimalleri daha yüksek. Google'a en meşhur jant markalarının bile karbon jantlarını yazıp aratırsanız bir çok kırık örnekle karşılaşabilirsiniz. Avrupada bile bu durum böyleyse Türkiye yol şartlarında çok hafif alaşımlı jantlar almak çok mantıklı gözükmüyor. Zaten fiyatlar da normal jantlara göre 2-3 katı bulabiliyor. Tabii ki hafif jantın yakıt ekonomisine ve performansa çok olumlu katkıları var, ama jant büyüdükçe genellikle ağırlık artıyor, bu yüzden seçilen jantın ağırlığını önceden bilmek önemli.


9. Dizayn: Ülkemizde herkes bunun için jant değiştiriyor, ama bu şekilde seçimin ne kadar yanlış olduğunu yukarıdaki maddelerde anlatmaya çalıştım.


EDIT: Donanımhaber forumunda birisi jant büyütme hakkında bir test yazısı bulmuş. Onu da paylaşalım:

Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap


Ekleme: Jant ağırlığındaki 4-5 kiloluk bir ağırlık 150 hp'lik bir araçta 4-5 HP fark ettirebiliyor dyno sonuçlarında. Yani janttaki 4-5 kiloluk bir değişim %3-4 gibi bir güç farkettiriyor.





« Son Düzenleme: 04 Ocak 2013, 22:36:50 Gönderen: Tuncay N »

Konuyu Paylaş:
  facebook  twitter
Kimde bir güzellik varsa, bilsin ki o ödünçtür. (Mevlana)

Tuncay N 'nin Mesajlarını Beğenen Kullanıcılar: alipolat (07 Mart 2014, 23:48:28)

Tatmir07

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    17 Ekim 2011, 17:18:44
  • İleti: 3197
  • 88 Mesajı Toplam
    99 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #1 : 29 Şubat 2012, 19:39:04 »
Hocam eline sağlık. Çok bilgilendirici bir yazı olmuş.


skperformance

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 16:01:19
  • İleti: 384
  • 7 Mesajı Toplam
    9 Kere Beğenildi
    • sk performans ürünleri
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #2 : 29 Şubat 2012, 19:49:00 »
Tuncay teşekkürler, çok faydalı bir yazı.


Baskan

    Çevrimdışı
  • Coure Sportivo
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    14 Ekim 2011, 14:33:04
  • İleti: 2472
  • 57 Mesajı Toplam
    71 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #3 : 29 Şubat 2012, 21:50:37 »
Teşekkürler Tuncay, eline sağlık..

Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

emraheren

    Çevrimdışı
  • Kurucu-Yönetici
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 13:33:26
  • İleti: 2001
  • 77 Mesajı Toplam
    112 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #4 : 29 Şubat 2012, 22:04:43 »
Güzel bir bilgilendirme olmuş ellerine sağlık.


cetiner

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    23 Ekim 2011, 19:20:18
  • İleti: 345
  • 1 Mesajı Toplam
    1 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #5 : 01 Mart 2012, 00:47:19 »
çok faydalı bir yazı olmuş eline sağlık

Alfa Romeo 147 ti

shame

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    05 Kasım 2011, 10:52:23
  • İleti: 693
  • 11 Mesajı Toplam
    13 Kere Beğenildi
    • Eros' Photography Workshop
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #6 : 01 Mart 2012, 12:03:01 »
Tuncay çok faydalı bir yazı olmuş ellerine sağlık..
Bir de işin ekonomik boyutu var, lastik ebatları büyüdükçe ve yanaklar inceldikçe lastik fiyatları uçmaya başlıyor. 45 yanak ile 35 yanak arasında ciddi fiyat farkları var... Bunu da göz önüne almak lazım..
Bir çok kişi 16-17" jantlarındaki güzelim michelin, bridgestone, pirelli lastiklerini bırakıp, 18"-19" jant kullanabilmek için uzakdoğu malı, kalitesiz, ne olduğu belirsiz lastikleri tercih ediyor.. Sonuç olarak yukarıda senin belirttiğin büyük jantların tüm dezavantajlarını sırtlayıp, avantajlarını sıfırlıyorlar.. Güvensiz, konforsuz, sadece görüntüden ibaret bir durum yaratıyorlar.. Bu durum da hem o sürücü için, hem trafikteki diğer sürücüler için, hem de yayalar için büyük tehlike oluşturuyor..

Erhan Meço / GT: 34 S 0217  &  159: 34 BRA 94

skperformance

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 16:01:19
  • İleti: 384
  • 7 Mesajı Toplam
    9 Kere Beğenildi
    • sk performans ürünleri
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #7 : 01 Mart 2012, 17:11:36 »
Lastik konusunda şöyle de bir durum var, evet erhan arkadaşımızın dediği gibi 18-19 inch jant kullanabilmek için uzakdoğu markası lastikler kullanılabiliyor, aynen benim zamanında kullandığım marshal marka lastik gibi, 7.000 km bitti lastik,tükendi. O yüzden dikkat etmek gerekli. Replika jant konusunda gelirsek, uzakdoğu'dan gelen hemen hemen bütün replika jantlar, tse'den geçiyor yerli üreticilerin test merkezininde sağlamlık testine tutuluyor. Belirli testleri sağladıktan sonra ülkeye ithalatına izin veriliyor. Ayrıca jant ithalatında devlet kg başına belirli bir ücret alıyor amaç yerli üreticiyi korumak. Tabi bu replika jant olayı biraz şans, taş gibi çıkan'da oluyor, erken boyası dökülen ayar tutmayan replika jantlar'da denk gelebiliyor. Yalnız replika jantların ağırlığı baya fazla.


h.t

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    18 Ekim 2011, 02:09:29
  • İleti: 271
  • 1 Mesajı Toplam
    1 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #8 : 22 Mart 2012, 01:00:59 »
Paylaşım için teşekkürler,elinize sağlık.

Benim Alfarettoda 15 standart jantlar var ve değiştirmeyi düşünüyorum.

Ağırlıktan dolayı replika düşünmüyorum.
Benim aracım 2006 model distinctive paket ve 147 lerin blackline collezione gibi serilerinde 17 jant var. Sormak istediğim bu serilerin amortisör yay sistemleri distinctive ile aynımıdır(ben öyle duymuştum)
17 ye geçince amortisör yay değişikliği yapmam gerekir mi?
Ayrıca replikadansa çıkma orjinal alıyım diyorum ama pek bulamıyorum.

Misal ; Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

Şu jant 147 ye nasıl olur ?


halil

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    20 Şubat 2012, 10:56:45
  • İleti: 2634
  • 115 Mesajı Toplam
    134 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #9 : 22 Mart 2012, 09:02:51 »
1,6 147 ye 17" jant bence biraz büyük olur.hem çekiş düşer hemde yakıt tüketimi artar.16" daha uygun olur.



shame

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    05 Kasım 2011, 10:52:23
  • İleti: 693
  • 11 Mesajı Toplam
    13 Kere Beğenildi
    • Eros' Photography Workshop
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #10 : 22 Mart 2012, 14:46:04 »
Eğer değiştirecekseniz 17" alın derim..
15"den 16" e geçmek sizi görsel açıdan tatmin etmeyecektir. 16" jantların dizaynları da 17" kadar estetik değiller.
Ancak hafif jantlar seçmenizde fayda var..
Mesela 156'nın çok kollu speedline jantları orjinal katalogda TI jantlarından sonra en hafif jantlar.. 9.5-10kg civarında olmalı..

Erhan Meço / GT: 34 S 0217  &  159: 34 BRA 94

Tuncay N

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 21:37:41
  • İleti: 5387
  • 314 Mesajı Toplam
    406 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #11 : 22 Mart 2012, 20:26:45 »
Erhan güzel demiş. 147 ti jantları da 8-8,5 kg civarında olması lazım. Bir çok spor jant markasından daha hafif. Rijitliğini bilemem ama bulabilirseniz en hafif alfa jantı onlar. Bunun haricinde bazı OZ modelleri de hem güzel hem hafif olabiliyor. Ama OZ'un Supperleggera serisinden birisi (1 yada 3 hatırlamıyorum) birisi çok çok hafif, diğeri ÇOK ÇOK AĞIR Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap Bunlardan birini alacaksanız dikkat edin.

Ben 105 hp'lik 1.6 147de denemiştim, (emrahbaser'in 147'si), rahatsız etmemişti eibach yayla birlikte.. Hem de onun jantlarının 13kg olduğunu hatırlatayım...

Kimde bir güzellik varsa, bilsin ki o ödünçtür. (Mevlana)

skperformance

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 16:01:19
  • İleti: 384
  • 7 Mesajı Toplam
    9 Kere Beğenildi
    • sk performans ürünleri
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #12 : 23 Mart 2012, 23:05:03 »
Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap
Erhan güzel demiş. 147 ti jantları da 8-8,5 kg civarında olması lazım. Bir çok spor jant markasından daha hafif. Rijitliğini bilemem ama bulabilirseniz en hafif alfa jantı onlar. Bunun haricinde bazı OZ modelleri de hem güzel hem hafif olabiliyor. Ama OZ'un Supperleggera serisinden birisi (1 yada 3 hatırlamıyorum) birisi çok çok hafif, diğeri ÇOK ÇOK AĞIR Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap Bunlardan birini alacaksanız dikkat edin.

Ben 105 hp'lik 1.6 147de denemiştim, (emrahbaser'in 147'si), rahatsız etmemişti eibach yayla birlikte.. Hem de onun jantlarının 13kg olduğunu hatırlatayım...
,

Oz ultraleggara inanılmaz hafif bir jant gerçekten, replica jantlar gerçekten ağır, özellikle ilk hızlanlamlarda hantallığı hissedebilirsiniz, tabi ikisinin tecrübe ettikten sonra farkı daha iyi anlayabiliyorsunuz.


Tuncay N

    Çevrimdışı
  • *
  • Kayıt Tarihi
    13 Ekim 2011, 21:37:41
  • İleti: 5387
  • 314 Mesajı Toplam
    406 Kere Beğenildi
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #13 : 24 Mart 2012, 00:50:46 »
Sidar bu leggera'ların birisi çok ağır birisi çok hafif. Ultraleggera ve Superleggera diye seriler var ya, bunlardan birinin sonunda 1 ve 3 olan seriler vardı. Birisi çok ciddi ağırdı 13 küsür kg, diğerleri hafifti, o yüzden diyorum.

Kimde bir güzellik varsa, bilsin ki o ödünçtür. (Mevlana)

alfa_146

    Çevrimdışı
  • Üye
  • *
  • Kayıt Tarihi
    06 Aralık 2011, 15:45:20
  • İleti: 68
Ynt: Jant Seçimi
« Yanıtla #14 : 26 Mart 2012, 08:06:22 »
Bilgilendirme için teşekkürler.  Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap


Seo4Smf Tagleri: jant seçimi 
 

Forum Yasal Uyarı
Forum Sistemi: SMF 2.0.11 | SMF © 2011, Simple Machines
Seo4Smf 2.0 © Smf Mod Smf Destek

Uyarı:Sitemizdeki Materyallerin Kaynak Belirtilmeden Başka Sitelerde Yayınlanması Yasaktır.

Sitemiz Bir Paylasim Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi sikayet@alfaturk.com adresine yollayabilirsiniz.