Yukarı git


18 Kasım 2017, 04:07:48
Reklamlar  

Gönderen Konu: Avrupa Birliği Lastik Etiketleme Sistemi  (Okunma sayısı 2067 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

okten

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    06 Kasım 2011, 16:14:17
  • İleti: 704
  • 23 Mesajı Toplam
    30 Kere Beğenildi
Avrupa Birliği Lastik Etiketleme Sistemi
« : 08 Ocak 2014, 12:37:55 »
Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

Daha önce Lastik Merkezi konusu altında ileti olarak tartışılmıştı. Ayrı bir sabit konu olarak forumda bulunmasının faydalı olacağını düşündüm.

Araç lastikleri, kuru ve ıslak zemin yol tutuşu, frenlemesi, viraj alabilme kabiliyeti, su tahliye özelliği, yuvarlanma direnci ve buna bağlı olarak yakıt tüketimi, gürültü seviyesi, konfor ve kullanım ömrü gibi birçok sınıfta değerlendirilebilir. Kasım 2012'de başlayan lastik etiketleme uygulaması ile lastikler 3 önemli kategoride puanlanarak etiketlenecek. Bu etiketler beyaz eşyalarda uygulanan etiket sistemi ile aynıdır ve bir lastiğin yakıt tüketim değerini, ıslak zemin frenleme performansını ve gürültü seviyesini gösterir.

Yakıt Tüketim Değeri (Yuvarlanma Direnci):
Her lastik yakıt tüketimine önemli ölçüde etki eder ve bu etki lastiğin yuvarlanma direnci ile doğru orantılıdır. Yuvarlanma direnci ne kadar yüksek ise lastiğin yakıt tüketimine etkisi olumsuz yönde artacaktır. Lastik etiketi üzerinde benzin pompası ile gösterilen değer lastiğin yakıt tüketim değeridir ve aynı beyaz eşyalarda olduğu gibi A ile G arası bir harf ile nitelendirilir. A harfi en iyi değeri, G harfi ise en kötü değeri ifade eder. A değerine sahip bir lastik ile G değerine sahip diğer bir lastik arasındaki fark 12 gr/km CO2'dir. Bu da, yılda 0,18 tonluk CO2'ye karşılık gelmektedir.

Yakıt tüketim değeri nasıl hesaplanır?
Yakıt tüketimine etki eden birçok faktör vardır. Bunlardan en önemli olanları, hava durumu, yol durumu, sürüş tarzı ve aracın mekanik durumu olarak sıralayabiliriz. Lastik etiketindeki yakıt tüketim değeri, tüm bu faktörler eşit olduğu ve sadece lastiklerin farklı olduğu zaman verilen puanı gösterir. Tüm şartlar eşit sayıldığında yakıt verimliliği A olan bir lastik yakıt verimliliği G olan diğer lastiğe göre %7,5 daha az yakıt tüketir. Bu da A sınıfı bir lastiğin, G sınıfı bir lastiğe göre ömrü boyunca 80 litreye kadar yakıt tasarrufu sağladığını gösterir.
Bu değer A sınıfı lastik kullanan ve 80 km/s sabit hızla giden bir araca göre hesaplanmıştır.

Islak Zemin Frenleme Performansı:
Yağmurlu havalarda lastiklerin kavrama kabiliyeti azalır, kızaklama ve buna bağlı olarak kazalar artar. Bir lastiğin yolu kavramasına etki edebilecek birçok faktör vardır. Lastik etiketi üzerinde yağmur damlacığı ile gösterilen değer, lastiğin ıslak zemindeki fren mesafesini gösterir. Islak zeminde frenleme performansı A olarak belirtilen bir lastik, G değerli diğer lastiğe göre 18 metre (peş peşe dizilmiş 4 otomobil uzunluğu) ya da hızına bağlı olarak %30 daha önce durur. Lastiklerin ıslak zeminde frenleme performansının belirlenmesi, yine bir takım koşullar aynı tutularak gerçekleştirilir : Başlangıç hızı (80 km/saat), sürüş yapılan zeminin durumu, sıcaklık ve su seviyesi gibi değerler aynı tutularak sırası ile A ve G sınıfı lastikler kullanan araçlara göre hesaplanır.

Gürültü Seviyesi Değeri (Dış Yuvarlanma Gürültüsü):
Lastik etiketi üzerinde hoparlör sembolü ile temsil edilir ve lastiğin yol ile teması sonucu çıkardığı gürültü seviyesini gösterir. Bu hoparlör en fazla üç adet ses dalgasına sahiptir ve tek dalga ile temsil edilen bir lastik yasal sınırın 3 desibel altında ses çıkarır. İki adet ses dalgası ile temsil edilen lastik yasal sınır ile bu sınırın 3 desibel altı arasında bir değerde olduğunu gösterir. Üç dalga ile temsil edilen lastikler ise yasal sınırın üzerinde olduğunu gösterir. Tek dalga ses değerine sahip bir lastik üç dalga ses değerine sahip bir lastiğe göre 4 kat daha sessiz yol alır. Kısaca gösterilecek olursa,
))) Üç siyah dalga : Yüksek ses seviyesi
)) İki siyah dalga : Belirlenen üst sınır ile bunun 3 dB altı arasında
) Bir siyah dalga : Belirlenen üst sınırın 3 dB altında
olduğunu gösterir. Ses dalgalarının sayısı arttıkça lastiğin gürültü seviyesi doğru orantılı olarak artar.

Lastik Etiketinin Göstermediği Özellikler:
Lastik etiketleme sistemi bir lastiğin sadece üç sınıftaki değerlerini yansıtır. Bunun haricinde değerlendirmeye alınmayan birçok kriter vardır. Bu kriterlerden en önemlileri :
Kuru zemin frenleme performansı
Viraj kavrama performansı
Kullanım ömrü (aşınma hızı)
Hareket kabiliyeti
Konfor
Kış lastikleri için kar ve buz üzerinde frenleme performansı
Bunlar kriterler lastik etiketleme sisteminde hesaba katılmayan; ancak lastik üreticileri tarafından göz önüne alınması gereken kriterlerdir.

Tarihçe ve Kapsam:
1 Kasım 2012 tarihinde yürülüğe giren lastik etiketi uygulaması, 1 Temmuz 2012 tarihinden sonra üretilen binek araç, 4x4/SUV, hafif ticari ve ağır ticari araç lastiklerini kapsamı altına almaktadır. Profesyonel off-road (arazi dışı) lastikleri, 1 Ekim 1990 öncesi araçlar için üretilmiş özel lastikler, geçici süre kullanılan yedek lastikler, hız limiti 80 km/sa altında olan lastikler, çivili lastikler, sadece yarış amaçlı kullanılan araçlar için üretilen lastikler, jant çapı 254 mm'nin altında bulunan veya 635 mm üstünde olan lastikler, kaplama lastikler bu uygulaması kapsamında değildir.

Sonuç:
Lastik etiketleme uygulamasının asıl amacı tüketicilere üç temel kategoride doğru ve tarafsız olan bilgiyi vermektir. Bu uygulama sayesinde kullanıcılar, sadece lastiklerin etiketlerine bakarak hangi lastiğin ıslak zeminde daha iyi bir frenleme performansına sahip olduğunu, yakıt verimliliği sağladığını ve daha az gürültü yaptığını bir bakışla görebilecektir. Kar amacı güderek yapılan yönlendirmelerin önüne geçilmiş olacaktır ve satıcıların tavsiyelerinin etiketin yanında bir değeri olmayacaktır.

kaynak:wikipedia







Konuyu Paylaş:
  facebook  twitter
159 1.9 JTDm Distinctive

Ferhat_27

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    30 Ağustos 2012, 13:55:01
  • İleti: 5089
  • 357 Mesajı Toplam
    400 Kere Beğenildi
Türk milletiyiz,bu kadar uzun konuyu kim okuyacak  Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap yani kısaca A sınıfı lastik mi alıcaz ?  Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap


okten

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    06 Kasım 2011, 16:14:17
  • İleti: 704
  • 23 Mesajı Toplam
    30 Kere Beğenildi
Ben de önümüzdeki aylarda lastiklerimi değiştirmeyi planlıyorum. Eski 156'mda önce Michelin Primacy HP (205/55/R16) daha sonra da Goodyear Eagle F1 Asymmetric kullanmıştım. (215/45/R17) Ebatlar farklı tabii ki ama Goodyear Eagle F1 Asymmetric çok daha başarılı bir lastikti.

159'da ise aldığımda üzerinde 2000km'lik Michelin Primacy HP'ler vardı ve 35.000 km (3 yıl) yol yaptım. Yeni lastik araştırmalarımda AB etiketlemesi epey yardımcı oldu ve büyük bir sürpriz olmazsa Goodyear EfficientGrip Performance alacağım. (225/50/R17)

Burada paylaşmak istediğim dosya ise yeni/eski lastiğiniz arasındaki yakıt tasarrufunu hesaplayabileceğiniz bir excel dosyası. Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

Mesela şu an kullandığım Michelin Primacy HP 225/50/R17 lastiklerimin AB etiketi E/B. Goodyear EfficientGrip Performance'ın ise B/A. Excel dökümanına bu verileri girdiğimde 6.1 lt/100 km olan ortalama yakıtımı 5.8 lt/100 km'ye düşürebileceğim sonucu çıkıyor. Lastiklerinizi yenilerken bu etiket değerlerine dikkat etmeniz ve yakıt sarfiyatı için de bu excel dosyasını kullanmanız kararınızı kolaylaştıracaktır diye düşünüyorum.. European Commission'ın analizlerine güvenerek tabii ki Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap
« Son Düzenleme: 01 Mart 2014, 16:15:15 Gönderen: okten »

159 1.9 JTDm Distinctive

okten

    Çevrimdışı
  • Genel Moderatör
  • *
  • Kayıt Tarihi
    06 Kasım 2011, 16:14:17
  • İleti: 704
  • 23 Mesajı Toplam
    30 Kere Beğenildi
Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap
Türk milletiyiz,bu kadar uzun konuyu kim okuyacak  Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap yani kısaca A sınıfı lastik mi alıcaz ?  Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

Kısaca, evet. Resimlerin Görüntülenmesine İzin Verilmiyor. Üye Ol ya da Giriş Yap

159 1.9 JTDm Distinctive

Seo4Smf Tagleri: sistemi lastik avrupa birliği etiketleme 
 

Forum Yasal Uyarı
Forum Sistemi: SMF 2.0.11 | SMF © 2011, Simple Machines
Seo4Smf 2.0 © Smf Mod Smf Destek

Uyarı:Sitemizdeki Materyallerin Kaynak Belirtilmeden Başka Sitelerde Yayınlanması Yasaktır.

Sitemiz Bir Paylasim Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi sikayet@alfaturk.com adresine yollayabilirsiniz.